Met verbazing liep ik door de supermarkt met Naomi. Ik verbaasd, maar zij in de gloria. Een walhalla aan lekkernijen voor onze peuterdochter. Ineens heeft ze er oog voor. Vrolijke kleuren, toetjes met Dora, koekjes met Dora, toetjes met prinsessen of cars enzovoorts. Ze vindt het stuk voor stuk geweldig en wil het hebben. Ik vind daar wat van.
‘Kinderlokkers’
Ik vind het regelrechte kinderlokkers die toetjes en koekjes. En nee het is niet zo dat mijn kinderen geen suikers eten, want dat doen ze wel degelijk. Na een rondje Googlen kwam ik een artikel tegen. Daarin stond dat er nog teveel sprake is van kindermarketing in de supermarkten en op televisie. En eerder had ik daar dus geen last van, maar nu wel.
Een uitdaging
Ik vind het gewoon niet kunnen dat die producten op ooghoogte van kinderen staan. De supermarkten plaatsen die producten bewust zo. Als ik dat voor mijn kinderen wil kopen, dan doe ik dat zelf wel. Sinds Naomi dit ontdekt heeft wil ze niet meer zo graag melk in haar karretje leggen of komkommer. Nee, ze wil alleen maar dingen die lekker zijn, zoals ze dat zelf zegt. En daar valt melk of komkommer dus niet onder. Je begrijpt, dat zorgt regelmatig voor wat strijd. Maar ik houd voet bij stuk. Er zijn tot nu toe nog geen Dora koekjes mee naar huis gegaan. Dat wil ik graag zo houden, maar of mij dat gaat lukken? Ik betwijfel het eerlijk gezegd wel een beetje…. Gelukkig zijn er ook gezondere alternatieven met kleurrijke cartoons!
Wat vind jij er eigenlijk van?
De foto bovenaan dit artikel komt van Shutterstock.
Liefs Angela
No Comments