Detoxervaring met Voed je Goed

Misschien heb je weleens van een detox gehoord, maar misschien ook niet. Ik ken dit principe al jaren, maar met zwangerschappen en borstvoeding is dit niet mogelijk. Ik besloot dit een keer te doen wanneer ik geen borstvoeding meer gaf. Dat is nu een jaar geleden. Het werd tijd dus! Ik heb deze detox niet ontvangen in ruil voor een artikel, ik ben gewoon enthousiast.

Waarom wil ik een detox?
De meeste gestelde vraag denk ik. Ik wilde een keer ervaren hoe het is als je darmen een paar dagen rust krijgen. Dat alle afvalstoffen mijn lichaam kunnen verlaten. Daarbij hou ik best wel van zoetigheid en ik ben benieuwd hoe ik dat ervaar zonder en vooral ook hoe ik mij voel. Ik heb er al veel positiefs over gehoord dat ik dit zelf ook wilde ervaren.

Ik citeer van de website van Voed je Goed: “Je krijgt voldoende voedingsstoffen binnen met vier lekkere sappen en één heerlijke soep. Dat maakt de detox van Voed Je Goed uniek!

Meer energie
Een betere concentratie
Een mooiere en glanzende huid
Geen opgeblazen gevoel meer
Een plattere buik
Gewichtsverlies
Een betere werking van lever en nieren
Een goede start naar een gezonde(re) levensstijl
Een betere nachtrust.”

Dit klinkt mij heel goed in mijn oren. Niet dat ik per se af moest vallen, maar die paar kilo die ik aan ben gekomen het afgelopen jaar mag er wel af van mij. Ik koos overigens voor de 5-daagse detox!

Starten met een detox
Hoppa aan de slag. Nou nee dus. Les 1: start nooit zo maar met een detox. Daar is Fafa van Voed je Goed ook helder in: “Plan je detox op een moment dat je er tijd voor hebt. Als het even kan plan je deze op je vrije dagen, zodat je lichaam in alle rust het werk kan doen. Een pre-detox vergroot het resultaat, helpt het hongergevoel onderdrukken en beperkt de bijwerkingen tijdens de detox. Het opbouwen na de detox is minstens zo belangrijk.” Duidelijk toch? Je moet een pre-detox doen en die informatie vind je in het e-book dat je ontvangt na aankoop. Deze is ook te vinden op haar website trouwens. Wat een pre-detox inhoudt? Eet en drink minimaal 3 dagen veganistisch.

Mijn pre-detox ervaring
Ik vond dat dus een uitdaging hoor. Ik ben dol op vlees, vis, eieren, kwark, melk in mijn koffie enzovoorts. Ik liet dit allemaal staan, inclusief mijn koffie en natuurlijk alle suikers. Ik at veel groenten en fruit en dronk veel thee en water. Ik kreeg de eerste dag al hoofdpijn, maar dag twee was echt vreselijk. Niet te doen gewoon, maar ik vond het niet gek, want ik at geen suikers meer. De derde dag ging een stuk beter, de hoofdpijn was aanzienlijk verminderd. Ik kreeg echt zin in mijn detox.

Detox

De 5-daagse detox
Ik vond het best spannend, want zou ik toch geen hongergevoel krijgen? De middag ervoor haalde ik mijn flesjes uit de diepvries en zette ze op volgorde in de koelkast. Op die manier wist ik zeker dat ze de volgende ochtend ontdooid waren. Let hier goed op, want ik was het een keer vergeten en deed dit pas in de avond. Niet handig 😉 Ik hield mij direct aan het tijdschema die erbij zit. Er staat exact wanneer je welk sapje moet drinken. Het soepje nam ik standaard om 18:30 uur, dan lagen de kids al in bed. Ik vond dat een heerlijk moment, omdat het voelt alsof je toch iets eet. Een grote soepkom met een lepel en het was genieten met het avondeten. Ik vind dit fantastisch, want de meeste detoxpakketten is niet met soep. Alle soepjes waren stuk voor stuk ook lekker. Smaken verschillen natuurlijk sowieso. Ik vond 2 van de sapjes die erbij zaten niet zo lekker. Eentje was met rode bieten en de ander met bleekselderij. Verder waren ze echt heerlijk! Tussendoor dronk ik heel veel water met diepvriesfruit (citroentjes of aardbeien) en kruidenthee. Het is belangrijk om goed te drinken voor die afvalstoffen en daarbij vult het je maag ook.

Een heerlijk gevoel
Het kostte mij nauwelijks moeite die eerste dagen. Ik vond het heerlijk dat ik zo goed sliep. Ik barstte van de energie ook en mijn buik was platter, want geen opgeblazen gevoel meer. Ik weet nog steeds niet waar het aan ligt, maar de zaterdag, dag 4, kreeg ik meer honger. Ik snapte het niet, want er was niets anders. Tot ik op dag 5 ongesteld werd. Ik had een rekenfout gemaakt vanwege de maand februari en dus was ik eerder ongesteld geworden. Ik had geen trek in chocolade wat ik normaal wel echt heb, maar ik had gewoon trek in eten.

En daarna?
En dan gaat het opbouwen weer beginnen. Veel groente en fruit en ik zette het door met veganistisch eten en drinken. Een dag of 3 en wellicht moet het wel langer, maar toen vond ik goed. Ik zette een gezonde levensstijl door. Dus ik nam nog steeds geen koekjes en chocolade, die suikers liet ik achterwege. Ik heb simpelweg die behoefte ook niet gehad daarna. Heel vreemd hoor, zeker als je ongesteld bent. We zitten nu in de tijd van de paaseitjes. Ik kan er 2 eten en dan is het goed. Terwijl ik anders die hele zak zou leegeten. Hier en daar eet ik wel een koekje bij de koffie, maar ook niet iedere dag zoals voorheen. Ik koop trouwens geen melk meer voor in mijn koffie. Ik kies voor de havermelk van Oatley. Aanrader, hij is zoooo lekker!! Dus deze detox heeft mij zeker geholpen om mijn eetpatroon te resetten. Ik vind het ook leuk om alternatieven te zoeken voor ontbijt en lunch.

Mijn resultaat
Ik ben heel blij en raad het iedereen aan! Ik heb meer energie, voel mij beter, slaap ook beter en ik ben 4 kilo afgevallen in die 11 dagen. Die kilo’s maken mij niets uit. Ik wilde dat mijn hoge broeken weer goed dicht konden en dat kan. Ik vertik het namelijk om een grotere broek te kopen, want dan is het ook opgelost. Normaal sta ik nooit op de weegschaal trouwens, maar voor deze detox heb ik dat dus wel gedaan.

Wat tips van mij:
1. Doe die pre-detox en bouw rustig op na je detox.
2. Koop diepvriesfruit, zodat water drinken nog lekkerder is. Zeker handig als je hier niet van houdt.
3. Drink bij je sapje meteen thee die je lekker vindt en doe dit in je leukste theemok.
4. Drink je sapjes en eet je soepje langzaam. Geniet er echt van, want het is het enige dat je binnenkrijgt.
5. Bedenk daarna een eetmenu voor de hele week en neem daarin ook je ontbijt en lunch mee. Anders eet je wat bekend is. Dat weekmenu maakte ik altijd al, maar niet specifiek voor de lunch. Leuk om dit wel te doen! Ik varieer met sla, omelet, wraps, een soepje, toast enzovoorts.
6. Hergebruik de flesjes van Voed je Goed voor je eigen smoothies en soepjes. Ideaal, want je hebt precies genoeg. Niet weggooien dus!

Over een paar maanden doe ik hem gewoon weer!

Heb jij wel eens een detox gedaan of denk je erover na?

Liefs Angela

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

error: Deze content is beveiliigd